Educație

A fi sau a nu fi Educație – Învățământul după relaxarea măsurilor

Învățământul: Ce și cum facem? Revenim sau nu la școală?

A trecut mai mult de o lună și jumătate de când suntem în stare de urgență din cauza Covid-19. În primele săptămâni majoritatea știrilor și a postărilor pe rețelele de socializare erau în legătură cu lipsa materialelor de protecție din spitale. Apoi încetul cu încetul atenția a trecut spre școală. S-au calmat lucrurile și acolo, cu învățământul, nu de alta, dar a venit „vacanța” de Paște și lumea a avut altceva de făcut. De cum au trecut sărbătorile și școala trebuia să reînceapă au revenit știrile și postările legate de învățământ: Ce facem? Cum facem? Revenim la școală? Nu revenim? De ce așa? De ce nu așa? Și multe altele. Apoi, zilele trecute, a venit anunțul: grădinițele, școlile, universitățile rămân închise până la toamnă!!! O decizie, să spunem, corectă. Nu aveai cum să aduci elevii în școli în momentul în care, conform unui raport al Ministerului Educației, 22% dintre aceștia învață în școli supraaglomerate, 14% din unitățile de învățământ gimnazial au o capacitate insuficientă raportat la numărul populației școlare și în martie 2019 aveam aproape 1180 de școli cu toalete în exterior.

Școala online – soluția pertinentă?

Școala on-line e o soluție cât se poate de pertinentă, deși și aici avem carențe mari; ajunge să citim un studiu realizat de Institutul de Științe ale Educației și publicat în 2 aprilie 2020 și să aflăm că un procent de 65% de elevi nu dispun de computer/tabletă/smartphone și un procent de 64% au acces limitat la internet. Sunt sigură ca se caută soluții pentru aceste situații, mai ales că avem o Hotărâre de Guvern nr.225/2020 unde e prevăzută suma de 200 de euro pentru achiziționarea de computere/tablete/telefoane smart cu abonament inclus, doar că e foarte greu să accesezi din moment ce o familie cu unu până la șase copii, cu un părinte angajat pe salariu minim pe economie, nu este eligibilă!!!

Și dacă că ne-am concentrat pe ce se întâmpla acum, noi, părinții si cei din MEC, ISJ-uri etc EU mă întreb ce se va întâmpla din toamnă cu învățământul, pentru că știm că acest virus nu va dispărea cu una cu două. Din majoritatea comunicatelor OMS reiese că vom trăi cu Covid-19 cel puțin un an. Deci avem cinci luni la dispoziție să rezolvăm toate probleme expuse mai sus, adică supraaglomerarea, lipsa apei curente și a toaletelor în cele aproape 1180 de instituții de învățământ și să nu uităm de celebrele planuri cadru și de legea pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, care prevede reducerea numărului de ore săptămânale. Cinci luni de rezolvat ceea ce s-a ignorat timp de 30 de ani!

Cel mai interesant este că mulți caută soluții uitându-se la sistemele de învățământ din alte state europene, Franța, Danemarca, Suedia și alte țări care sunt la ani distanță din punct de vedere a infrastructurii școlare, a resurselor și al nivelului de trai. România are multe școli fiecare cu problema ei specifică, așa că nu avem cum să găsim soluții generale pentru probleme particulare. Tot îmi bat capul, citesc studii, postări ale oamenilor avizați în domeniu educației și încerc să văd cum vom putea, din toamnă, să rezolvăm distanțarea socială din școli, măsurile de igienă drastice ce se impun, când până acum o lună jumate, multe dintre ele nu puteau asigura hârtia igienică și săpunul fără ajutorul și implicarea părinților și al Asociațiilor de părinți.

Cinci luni de rezolvat ceea ce s-a ignorat timp de 30 de ani!

Cu riscul de a mă repeta, trebuie să facem în cinci luni ce nu s-a făcut în TREIZECI de ani.

Fără pretenția de a fi expertă, eu, personal cred că din toamnă va trebui găsită o alternativă în care să combinăm online-ul cu prezența fizică și să începem să finanțăm masiv învățământul altfel vom muri cu virusul acesta de gât.

 

Sănătate să avem!!!

Un Comentariu

  1. Agamemnon

    Deci va trebui sa conviețuim cu virusul?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*